Czy wiesz… co to jest JASKRA?

Jaskra (łac. Glaucoma) to jedno z najgroźniejszych schorzeń oka które, jeśli pozostanie niewykryte, może prowadzić do trwałej utraty wzroku. W ostatnich latach postęp technologii i medycyny umożliwił rozwój nowoczesnych metod leczenia, które mogą opóźnić rozwój tej choroby, jednak jaskra wciąż pozostaje schorzeniem nieuleczalnym.

Jaskra rozwija się powoli i często bezobjawowo, co sprawia, że jest zazwyczaj wykrywana przypadkowo, podczas rutynowych badań wzroku. Należy podkreślić, że mimo postępującego rozwoju medycyny, nie znamy do końca dokładnych przyczyn powstawania tej choroby.

Przyczyny i rozwój powstawania jaskry

Jaskra jest grupą chorób, których wspólną cechą jest postępujące uszkodzenie nerwu wzrokowego. Często jest to powodowane przez zbyt wysokie ciśnienie cieczy wodnistej we wnętrzu gałki ocznej. Fizjologicznie, ciecz wodnista jest stale produkowana i odprowadzana z oka, co zapewnia stałe ciśnienie wewnątrzgałkowe. Gdy ta równowaga zostaje zachwiana – przez zbyt dużą produkcję lub zahamowanie odpływu – dochodzi do podwyższenia ciśnienia.

Statystyki dotyczące jaskry

Jaskra jest jednym z najczęściej występujących schorzeń oczu, zwłaszcza wśród osób starszych. Na całym świecie na tę chorobę cierpi około 70 milionów osób. Niestety, w Polsce aż 70% przypadków jaskry wykrywanych jest zbyt późno, by uratować widzenie, nawet przy intensywnym leczeniu. W naszym kraju jaskra może występować nawet u 800 tys. osób.

Nowoczesne metody leczenia jaskry

Mimo, że jaskra jest nieuleczalna, to jednak postęp medycyny umożliwia efektywne opóźnianie i zahamowanie jej rozwoju. Leczenie jaskry opiera się głównie na obniżeniu ciśnienia wewnątrzgałkowego, co jest możliwe dzięki stosowaniu leków, laseroterapii oraz zabiegów chirurgicznych.

Profilaktyka jaskry

Kluczem do zapobiegania postępowaniu jaskry jest regularne wykonywanie badań diagnostycznych. Badania te powinny być wykonywane co 2 lata, natomiast osoby z grupy podwyższonego ryzyka (np. z powodu wieku, chorób współistniejących czy rodzinnego występowania jaskry) powinny je wykonywać co 6-12 miesięcy. Pomimo że wiele osób unika regularnych badań okulistycznych, są one absolutnie kluczowe w zapobieganiu utracie wzroku spowodowanej jaskrą.